Close
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG
kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

ДОСТЪП ДО ПАЗАРА НА ТРУДА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ НА ЧУЖДЕНЦИ – ГРАЖДАНИ НА ТРЕТИ СТРАНИ И ГРАЖДАНИ НА ЕС

dev
октомври 23, 2023
Блог

В последните няколко месеца все повече клиенти на KGK Law Firm, както дружества – работодатели, така и физически лица, се обръщат към нас с въпроси, касаещи пребиваването в Република България на граждани на ЕС и на чужденци – граждани на трети страни. С оглед на това, в следващите няколко абзаца сме разгледали някои от възможностите, които законът предоставя за осъществяване на съответните цели на законно пребиваване в страната. 

Законно е пребиваването, което се осъществява на правно основание. Правните основания, които българското законодателство разпознава са следните: виза, международни или договори на ЕС за безвизов режим, актове на правото на ЕС (напр. Директива 2004/38/ЕО) и разрешение на службите за административен контрол на чужденците – Дирекция „Миграция“ и служби „Миграция“ на МВР.

Допуска се пребиваване на чужденци и без да са налице всички изисквания на закона – виза или разрешение за влизане и пребиваване, редовни документи и т.н. Държавата дава убежище на чужденци, преследвани заради техните убеждения или дейност в защита на международно признати права и свободи, като условията за даването му се уреждат със специален закон.

Достъп до пазара на труда на граждани на трети страни.

Постъпването на чужденец на работа при български работодател е възможно единствено след като лицето получи разрешение за работа от Дирекция „Миграция“. След измененията през 2021 г. право да подаде документите за издаване на разрешение за работа вече има и чужденецът, когато същият има разрешено пребиваване на друго основание. Работодателите трябва да отчитат, че чужденецът може да получи разрешение за работа при спазване на следните ограничения:

• могат да се заемат само такива длъжности, за които по закон не се изисква българско гражданство;
• да се отчитат състоянието, развитието и обществените интереси на националния пазар на труда;
• общият брой на работещите за местния работодател чужденци през последните 12 месеца не може да надвишава 20 сто от средносписъчната численост на наетите по трудово правоотношение, а за малките и средни предприятия по смисъла на чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за малките и средните предприятия – 35 на сто;
 
Не се изисква разрешение за работа на следните чужденци:
• които имат разрешение за дългосрочно или постоянно пребиваване в страната;
• на които е предоставено право на убежище;
• които имат статут на бежанец или хуманитарен статут;
• за които правото на работа в страната е предвидено в международен договор, по който България е страна;
• чужденци – членове на семейство на български граждани или на граждани на държава от Европейския съюз, на страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство или на Швейцария;
• членове на семейство на чужденец с разрешение за дългосрочно пребиваване;
• морски лица, посочени в чл. 88 от Кодекса на търговското корабоплаване.

 

Министърът на труда и социалната политика е оправомощен да разрешава издаването на разрешения за работа и в отделни случаи извън посочените при доказана целесъобразност.

Няколко са най-масовите процедури за получаване на разрешение за достъп до пазара на труда, в зависимост от срока, за който лицето желае да получи достъп и съответната квалификация, която притежава:

• Регистрация на сезонна заетост до 90 дни на работници-граждани на трети страни – За сезонна работа до 90 дни без прекъсване в рамките на всеки период от 12 месеца се извършва регистрация в Агенция по заетостта въз основа на подадена от работодателя декларация и при спазване изискването на чл. 24л от Закона за чужденците в Република България.

• „Разрешение за сезонен работник” – Разрешението се издава на граждани на трети държави, които кандидатстват за разрешение за пребиваване с цел сезонна работа от 90 дни до 9 месеца в рамките на всеки период от 12 месеца.

• „Единно разрешение за пребиваване и работа” – ЕРПР се издава за срок от три години, а когато срокът на трудовия договор е по-кратък от три години, разрешението се издава за срока на продължителността на договора.

• „Синя карта на ЕС“ – За да кандидатстват за синя карта на ЕС, чужденецът трябва да има завършено висше образование, получено въз основа на най-малко тригодишен курс на обучение, да получи разрешение за упражняване на висококвалифицирана трудова заетост и виза за дългосрочно пребиваване. Този тип разрешение се издава за срок до 5 години, но не по-кратък от 24 месеца.

Общото между всички тези процедури е, че на първо място условията на труд и заплащане не трябва да са по-неблагоприятни от условията за българските граждани за съответната категория труд. Във всеки един от посочените случаи следва да бъде доказано, че служителят има подсигурено жилище. Работодателят е задължен да покрие за своя сметка транспортните разходи от мястото на произход на служителя до работното му място в Република България и обратно, както и разходите за задължителните здравни застраховки и осигуряване на работника. Това не важи единствено за разрешение тип „Синя карта на ЕС“, при което е позволено отклонение и страните следва да уговорят в договора за чия сметка ще бъдат тези разходи.

Достъп до пазара на труда на граждани на Европейския съюз.

Ако сте работодател, който иска да назначи лице, което не е гражданин на Република България, но е член на ЕС, или ако съответно сте лице, гражданин на ЕС, което иска да встъпи в трудово правоотношение с български работодател, ключовите моменти, с които следва да сте запознати, са следните:

На първо място пред компетентните органи следва да бъде доказано, че съответния гражданин на ЕС има къде да отседне на територията на страната – необходим е адрес на пребиваване в България.

Също така, служителят – гражданин на ЕС следва да се сдобие със служебен номер на чужденец от Националната агенция по приходите. Работодателят също може да заяви необходимият идентификационен номер, но това е възможно само с изрично пълномощно. В случай, че лицето има личен номер на чужденец (ЛНЧ) той се използва пред НАП, а Служебния номер се заличава.

Задължително е също така в срок от три месеца от влизането си в България служителят да подаде молба до дирекция „Миграция“ или областните дирекции на МВР за издаване на Удостоверение за дългосрочно пребиваване за срок до 5 години.

Всяка от изброените по-горе процедури обаче има и своите специфики и конкретни изисквания за успешно финализиране. В случай че имате интерес да инициирате някоя от тях, екипът на KGK Law Firm може да ви запознае с подробностите по всяка една процедура и да съдейства във всеки един етап от нея.


Lawyer

Свързани статии


registratsiya na targovska marka
Регистрация на търговска марка
юни 1, 2023
Блог
Нова безвъзмездна помощ от държавата за туристическия бранш – 4% от оборота
Нова безвъзмездна помощ от държавата за туристическия бранш – 4% от оборота
януари 29, 2021
Блог

meet the team svetoslav pandilov
Запознайте се с най-новия член на нашия екип – Светослав Пандилов!
Предишна статия
meet the team bozhana kotarova
Запознайте се с нашия екип – Божана Котарова!
Следваща статия

kgk_logo_dark_red
Renovating the legal service industry
Страници
  • Начало
  • За нас
  • Сфери на дейност
  • Блог
  • Контакти
Традиционни услуги
  • Мерки срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма
  • Конкурентно право
  • Защита на личните данни
  • Интелектуална собственост
  • Процесуално представителство и арбитраж
  • Търговско и корпоративно право
  • Събиране на вземания
  • Туризъм
  • Обществени поръчки
  • Енергийно право
  • Транспорт и превоз на товари
  • Недвижими имоти и строителство
  • Технологии, медии и телекомуникации
  • Сливания и придобивания
  • Трудово право и миграция
Иновативни услуги
  • Блокчейн и крипто
  • NFT и виртуална реалност
  • Изкуствен интелект
  • Маркетинг и социални мрежи
Връзка с нас
Facebook Linkedin Instagram
+359 2 423 2273
office@kgk.bg
Приемаме плащания и от
  • revolut
  • binance
emea-leading-firm-2023
innovation_award
druzhestvo s promenliv kapital
Управление на съгласието за "бисквитки"

За да осигурим най-добрите изживявания, ние използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието Ви с "бисквитките"ще ни позволи да обработваме данни като поведение при използването на сайта или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.
Общи условия

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистики
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за анонимни статистически цели. Без призовка, доброволно изпълнение от страна на вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранена или извлечена само за тази цел, обикновено не може да бъде използвана за идентифицирането ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Виж настройките
{title} {title} {title}