Close
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG
kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

Трудовите книжки стават електронни

dev
ноември 30, 2023
Блог
На 10 октомври 2023г. бяха обнародвани промени в Кодекса на труда, целящи окончателното отпадане на хартиените трудови книжки през средата на 2026 г.

Трудовите книжки стават електронни от 1-ви юни 2026 г.

Промените ще изменят съществено воденето на трудова документация на работниците, като всички процеси ще се дигитализират.

Сключването, изменението и прекратяването на трудовия договор ще бъдат вписани в създаден за целта Регистър за заетостта, поддържан от Национална агенция по приходите.

Целта е по-голяма дигитализация на държавната администрация.

Право на достъп до данните ще има и работодателят, но без данни за заплати и обезщетения, които е получавал работника преди, както и дирекция „Инспекция по труда“ при поискване.

Част от предимствата на електронната трудова книжка са, че така ще се избегне липсата на печати и подписи, ще се намали административната работа за работодателите, както и ще се минимизират негативните последици за работещите при загуба или унищожаване на трудовата книжка. Чрез въвеждане й значително ще се повиши контролът по спазването на трудовото законодателство.

Обстоятелствата, които са свързани с трудовото правоотношение ще бъдат вписвани в единен електронен запис на служителя.

Основните данни които следва да бъдат вписани са: данните на служителя и работодателя, основанието, датата на сключване и началото на трудовия договор, срок, ако е уговорен такъв, както и датата и основанието на прекратяване на договора. В трудовата книжка трябва да присъстват и размера на трудовото възнаграждение, заеманата длъжност, продължителността на работното време, както и времето, което се признава за трудов стаж и други специфични особености.

Договорът, сключен със служителя, както и промяната в трудовите правоотношения, трябва да бъдат вписани от работодателя до три дни от съответното действие.

При прекратяване, промяната трябва да се отрази в седемдневен срок в електронната трудова книжка.

Работодателите ще имат право на информация за наети от тях работници и служители, въведена от предходни работодатели, с изключение на размера на трудовите възнаграждения и обезщетения, които служителят е получавал при предходни работодатели.

В Кодекса на труда са регламентирани всички срокове, свързани с преминаването към електронния трудов запис. Там са засегнати въпроси както с преминаването от хартиените към електронните трудови книжки, така и с това какво се случва с изгубените или унищожени документи.

Сроковете, които се въвеждат с промените, са важни и следва да им бъде обърнато специално внимание:

• В срок до 1 юни 2026 г. или при прекратяване на трудовото правоотношение в периода от 1 юни 2025 г. до 1 юни 2026 г. работодателите следва да оформят трудовите книжки, като с цифри и думи се записва продължителността на трудовия стаж към 1 юни 2025 г., подписва се от главния счетоводител и от работодателя.

• Ако след 1 юни 2025 г. трудовата книжка е изгубена или унищожена, съответната дирекция „Инспекция по труда“ издава нова и вписва данни за трудовия стаж, придобит преди 1 юни 2025 г. въз основа на писмено заявление-декларация на служителя, към което се прилагат удостоверения от работодателите, при които е работил и други оригинални документи, съдържащи тези данни.

Хартиената трудова книжка следва да се запази от всеки и след окончателното преминаване към електронен трудов запис, тъй като тя запазва качество си на официален удостоверителен документ.


meet the team denitsa petrova
Запознайте се с нашия екип – Деница Петрова!
Предишна статия
Закон
По-малко от седмица за работодателите в частния сектор да приведат дейностите си в съответствие с новия Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения
Следваща статия

kgk_logo_dark_red
Renovating the legal service industry
Страници
  • Начало
  • За нас
  • Сфери на дейност
  • Блог
  • Контакти
Традиционни услуги
  • Мерки срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма
  • Конкурентно право
  • Защита на личните данни
  • Интелектуална собственост
  • Процесуално представителство и арбитраж
  • Търговско и корпоративно право
  • Събиране на вземания
  • Туризъм
  • Обществени поръчки
  • Енергийно право
  • Транспорт и превоз на товари
  • Недвижими имоти и строителство
  • Технологии, медии и телекомуникации
  • Сливания и придобивания
  • Трудово право и миграция
Иновативни услуги
  • Блокчейн и крипто
  • NFT и виртуална реалност
  • Изкуствен интелект
  • Маркетинг и социални мрежи
Връзка с нас
Facebook Linkedin Instagram
+359 2 423 2273
office@kgk.bg
Приемаме плащания и от
  • revolut
  • binance
emea-leading-firm-2023
innovation_award
druzhestvo s promenliv kapital
Управление на съгласието за "бисквитки"

За да осигурим най-добрите изживявания, ние използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието Ви с "бисквитките"ще ни позволи да обработваме данни като поведение при използването на сайта или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.
Общи условия

Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистики
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за анонимни статистически цели. Без призовка, доброволно изпълнение от страна на вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранена или извлечена само за тази цел, обикновено не може да бъде използвана за идентифицирането ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Виж настройките
{title} {title} {title}