Close
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG
kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

kgk_logo_dark_red
  • Начало
  • За нас
  • Сфери
  • Блог
  • Контакти
  • EN
  • BG

България между Четвъртата и Петата директиви за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма

sc_admin
септември 17, 2019
Блог

България между Четвъртата и Петата директиви за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризма

(The 5th Anti Money Laundering Directive)

Още от 2015г. насам, с публикуването на Четвъртата директива на ЕС, на фокус бе поставен проблемът с прането на пари и финансирането на тероризъм с тях.  През 2018г. в Правителството на България се опита да отрази тези промени чрез транспонирането на въпросната директива, като прие изцяло нов Закон за мерките срещу изпиране на пари (ЗМИП). Изключително бързото развитие в материята доведе до следващата стъпка – Пета директива за пране на пари от 30 май 2018г., която въвежда нови моменти и по-строг контрол на паричните средства, циркулиращи във финансовата система на Съюза. Нека обърнем внимание с какво Петата директива надгражда четвъртата и как това ще се отрази, евентуално, в нашето законодателство, в бизнес средите и в ежедневието на гражданите.

След анализ на Директивата, в нея ясно могат да се откроят като най-важни няколко основни цели, които трябва да се постигнат с краткосрочни действия, сред които са Откриването и набелязването на факторите, водещи до все по-честите случаи на пране на пари в банки на ЕС, за да могат да се предприемат адекватни действия за предотвратяването им в бъдеще; Откриването на добри практики за предотвратяване на финансирането на тероризма; Сближаването и подобряването на надзора и обмена на информация и най-добри практики в борбата срещу прането на пари на международно и наддържавно ниво от компетентните органи; Изграждането на по-ефективна мрежа за сътрудничесво между надзорните органи и други.

Но какви са инструментите и начините, по които тези цели трябва да бъдат постигнати?

На първо място можем да посочим, че в Директива № 5 на ЕС обръща голямо внимание на разширяването на достъпа до информация относно действителни собственици, както и на повишаване на прозрачността във връзка със собствеността на дружества. Премахва се и необходимостта от доказването на законен интерес при искане за достъп до информация, чрез което много по-силно се гарантира правото на гражданите и бизнеса на достъп до информацията за действителните собственици на фирми.

Във връзка с това Европейската Комисия е натоварена със задачата да направи регистрите на действителните собственици на фирмите публични. Освен това всички национални регистри трябва да бъдат свързани до 10 март 2021 г.

По-различно е положението при доверителната собственост и сходните правни образувания (т. нар. тръстове), които вече също са длъжни да разполагат с точна и актуална информация за действителните си собственици, което е голяма стъпка напред спрямо досегашната регулация, но данни за техните действителните собственици ще бъдат предоставяни само на лица, които първо трябва да докажат законен интерес за изискването на тези данни.

Нещо, което в голяма степен ще се отрази в ежедневието на физическите лица, е още по-силното ограничаване на анонимността на предплатените карти, когато се използват онлайн. Такива ще са допутими само в два случая: когато предплатена карта се използва в търговски обект и стойността й е под 150 евро или при онлайн плащания, но само на стойност до 50 евро.

Освен това информацията за сметките в национални банки и сейфове в обществен трезор ще се вписва в регистър, до който достъп ще имат националните органи. Премахват се и анонимните банкови сметки, спестовни сметки и банкови сейфове. Информация, свързана със собственици на подобни активи, ще бъде достъпна както за националните звена за финансово разузнаване, така и за други компетентни органи и на национално, и на международно ниво.

Друг важен момент е разширяването обхвата на кръга на задължените лица, които трябва да прилагат новите мерки за превенция на изпирането на пари, който вече включва търговци с произведения на изкуството, когато стойността на сделката възлиза на 10 000 евро или повече, както и брокери на недвижими имоти при отдаване под наем на имоти по отношение на сделки, при които месечният наем възлиза на 10 000 евро или повече. В обхвата на новите правила се включват и всички лица, които предоставят под каквато и да е форма услуги по данъчно консултиране като тяхна основна стопанска или професионална дейност.

Нещо, което досега не бе регулирано в Директива № 4, но заема централно място в Петата, е контролът върху платформите за търговия с виртуални валути и доставчици на виртуални портфейли. Това дава шанс на съюза да намали възможността на терористичните групи да прехвърлят парични средства във финансовата система на ЕС, използвайки мрежи за виртуални валути, които предлагат по-висока степен на анонимност.

Обръща се и много повече внимание върху работата с високорискови трети държави (напр. Афганистан, Иран, Сирия, т.н., в списъка намират място общо 23 държави). Има повече и по-високи критерии в сравнение с четвъртата директива, на които една държава трябва да отговаря, за да сключва финансови сделки с ЕС. В случаи на бизнес операции оценката на риска от задължените субекти трябва да съответства на новите разпоредби и минимални стандарти от петата директива. Самите държави членки могат да въведат допълнителни мерки по тяхно желание. Те имат и задължение за докладване на финансови операции с високорискови трети държави, а в някои случаи и трябва да ограничат деловите си взаимоотношения или сделките с лица от такива държави.

Петата директива е реалност и следва да се прилага изцяло от началото на 2020 година, независимо дали България ще успее да се справи с нейното транспониране. Най-вероятно тенденцията бизнесът да е проводник на европейските регулации и сам да се справя с тях ще се запази, а за държавният регулатор в лицето на ДАНС ще остане “задължението“ да съблюдава спазването на закона.

При въпроси относно как темата може да окаже влияние върху Вашия бизнес, можете да се свържете с нас!

Изготвил:
Лилия Кацарова – юридически сътрудник в KGK Law Firm


Lawyer

Свързани статии


Нов Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения
април 26, 2023
Блог
Трудовоправни отношения по време на извънредно положение
март 30, 2020
Блог

GDPR и директният маркетинг. Какви задължения имат Администраторите на лични данни?
Предишна статия
Хаосът със Закона за мерките срещу изпирането на пари продължава – нови промени в регулацията, която българският законодател вече повече от година не може да транспонира адекватно
Следваща статия

kgk_logo_dark_red
Renovating the legal service industry
Страници
  • Начало
  • За нас
  • Сфери на дейност
  • Блог
  • Контакти
Традиционни услуги
  • Мерки срещу изпиране на пари и финансиране на тероризма
  • Конкурентно право
  • Защита на личните данни
  • Интелектуална собственост
  • Процесуално представителство и арбитраж
  • Търговско и корпоративно право
  • Събиране на вземания
  • Туризъм
  • Транспорт и превоз на товари
  • Недвижими имоти и строителство
  • Технологии, медии и телекомуникации
  • Сливания и придобивания
  • Трудово право и миграция
Иновативни услуги
  • Блокчейн и крипто
  • NFT и виртуална реалност
  • Изкуствен интелект
  • Маркетинг и социални мрежи
  • Стартъп
Връзка с нас
Facebook Linkedin Instagram
+359 2 423 2273
office@kgk.bg
Приемаме плащания и от
  • revolut
  • binance
emea-leading-firm-2023
innovation_award
Управление на съгласието за "бисквитки"
За да осигурим най-добрите изживявания, ние използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието Ви с "бисквитките"ще ни позволи да обработваме данни като поведение при използването на сайта или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.


Общи условия
Функционални Винаги активен
Техническото съхранение или достъп е строго необходимо за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично заявена от абоната или потребителя, или за единствената цел да се извърши предаване на комуникация през електронна съобщителна мрежа.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Статистики
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Техническото съхранение или достъп, който се използва изключително за анонимни статистически цели. Без призовка, доброволно изпълнение от страна на вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранена или извлечена само за тази цел, обикновено не може да бъде използвана за идентифицирането ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъп са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя в уебсайт или в няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
Виж настройките
{title} {title} {title}