Ликвидацията на едно търговско дружество е, на практика, доброволно производство за разпределение на имуществото му след неговото прекратяване. Целта на ликвидацията е да се събере и осребри цялото имущество на дружеството и след като се удовлетворят всички кредитори, остатъкът да бъде разпределен между съдружниците. Също така, по време на производството дружеството има ограничена правоспособност – то не може да сключва нови придобивни сделки и да развива нормална търговска дейност.
Доброволната ликвидация в момента може да отнеме около година, като освен ценното време, което може да бъде загубено, процедурата изисква и разходването на немалко парични средства. Производството включва в себе си множество документация, която трябва да бъде изпратена до компетентни органи като Търговския регистър, НАП и НОИ. В мотивите си към законопроекта, Министерски съвет отбелязва, че по информация на Агенция по вписванията, към средата на миналата година има над 16 000 производства по ликвидация, които не са приключени. Повече от половината пък продължават вече над 5 години. Много дружества, които в действителност не извършват никаква дейност, избягват производството по ликвидация именно поради тези причини.
Приетият законопроект цели да създаде условия за провеждане на ликвидацията в кратки срокове и да облекчи административната тежест, свързана с производството.
Новият чл. 274а от Търговския закон предвижда шест условия, на които търговецът да отговаря кумулативно, за да може да се възползва от по-бързата ликвидация, а именно дружеството да:
За шестте обстоятелства по-горе ликвидаторът следва да представи декларация при подаване на заявление за прекратяване на дейността и ликвидация.
Изключително съществена промяна е тази относно срока за удовлетворяване на кредиторите – имуществото на дружеството се разпределя, ако са изминали три, а не шест месеца от деня, в който поканата до кредиторите е обявена в търговския регистър.
Законодателните промени предвиждат и съкратени срокове за извършване на съответните проверки от органите на НАП и НОИ и за издаване на необходимите документи, които са условия за разглеждане на заявлението за вписване на откриването на бързо производство по ликвидация и/или за заличаване на дружеството след приключване на бързото производство по ликвидация. Наред с това, промените създават възможности за „обслужване на едно гише“, като всички заявления се подават чрез Агенцията по вписванията, едновременно с подаване на заявления до търговския регистър.
Бързо производство по ликвидация на прекратено дружество може да се проведе по решение на общото събрание на ООД, АД и дружество с променлив капитал (ДПК), а за останалите търговски дружества – събирателно, командитно и командитно дружество с акции, с единодушно решение на неограничено отговорните съдружници.
Като заключение, промените целят да улеснят взаимодействието между администрацията и бизнеса, да стимулират икономическия растеж чрез създаване на облекчени условия за прекратяване на дейността на предприятие и да укрепят правната сигурност.
Екипът на KGK разполага с богат опит в областта на търговското право, разрешаването на сложни казуси по материята, вкл. производство по ликвидация. При нужда от правно съдействие във връзка с горното, можете да се свържете с нас.
За да осигурим най-добрите изживявания, ние използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието Ви с "бисквитките"ще ни позволи да обработваме данни като поведение при използването на сайта или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.
Общи условия