На 30 март 2020 г. беше прието постановление за изплащане на компенсации на работодателите по механизъм, по-известен в общественото пространство като „схемата 60 на 40”. Постановлението влезе в сила със задна дата от 13 март 2020 г.
Идеята на подпомагането е на работодателите, чиято дейност е била спряна поради извънредното положение, да бъдат изплатени 60% от осигурителните доходи на техните работници и служители. От своя страна работодателите следва да заплатят на своите работници и служители оставащите 40% от заплатите им. По този начин заетостта ще се запази, смятат от правителството. По-долу ще разгледаме компенсациите в юридическия им аспект. Ще бъдат описани основни моменти от условията и реда за получаването им. В случай че имате конкретен въпрос, не забравяйте да се свържете с нас.
Компенсации ще могат да получат работодателите, чиито предприятия попадат в някоя от следните категории:
Работодателите, чиито предприятия спадат към тази група, не трябва да доказват намаляване на приходите, за разлика от следващите две категории.
*Имайте предвид, че изброяването не е изчерпателно, а за някои разновидности на споменатите предприятия са регламентирани изключения. За да се уверите, че не спадате към тях, можете да обърнете внимание на приложението към постановлението, в което дейностите са изброени, или да се свържете с нас, за да получите информация, адаптирана към Вашия случай.;
Работодателите, посочени в т. 2 и 3 по-горе, трябва да докажат наличието на икономически спад в своите предприятия през месеца, предхождащ месеца на подаване на заявление за изплащане на помощи. Спрямо кой минал период ще се доказва спадът зависи от това кога е учредено предприятието. Тъй като обикновено практиката е съпоставката да се прави със същия период от миналата годна, но някои предприятия тогава все още не са съществували, се регламентира следното разграничение:
Процедура по кандидатстване:
Работодателите трябва да подадат заявление; заверено копие на заповедта, с която се преустановява работата на предприятието или намалява работното време; декларация за запазване на заетостта; декларация, удостоверяваща намалените приходи (за категории 2. и 3.), списък на работниците и служителите, съдържащ личните им данни и служебни номера от НАП; декларация с IBAN на платежната сметка на работодателя. Образци на необходимите документи и информация за попълването им могат да се намерят в уебсайта на Агенция по заетостта.
В случай че притежавате електронен подпис, можете да кандидатствате онлайн. Ако нямате такъв, възможно е да изпратите необходимите документи с препоръчано писмо, а в краен случай и да ги входирате в съответната дирекция „Бюро по труда”. Срокът за кандидатстване вече тече и ще продължи до 21 април 2020 г. В случай че имате някакви въпроси по попълването на документите или който и да е етап от процедурата, пишете ни, за да съдействаме.
Решението за предоставяне на помощите се взима от специални комисии към съответните бюра по труда. Те разглеждат заявленията и приложените документи в рамките на 7 дни от подаването. Работодателите се уведомяват не по-късно от 2 дни след произнасянето на комисията.
Изготвили:
Илияна Тодорова/ Ивана Илчева – юридически сътрудници в KGK Law Firm
За да осигурим най-добрите изживявания, ние използваме технологии като "бисквитки" за съхраняване и/или достъп до информация за устройството. Съгласието Ви с "бисквитките"ще ни позволи да обработваме данни като поведение при използването на сайта или уникални идентификатори на този сайт. Несъгласието или оттеглянето на съгласието може да повлияе неблагоприятно на определени характеристики и функции.
Общи условия