Close
  • Home
  • About us
  • Practice areas
  • Blog
  • Contacts
  • EN
  • BG
kgk_logo_dark_red
  • Home
  • About us
  • Practice areas
  • Blog
  • Contacts
  • EN
  • BG

kgk_logo_dark_red
  • Home
  • About us
  • Practice areas
  • Blog
  • Contacts
  • EN
  • BG

Промени в Закона за търговския регистър и регистъра на ЮЛНЦ

sc_admin
April 29, 2020
Blog

Промените в Закона за търговския регистър и регистъра за юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) бяха обнародвани с „Държавен вестник“, бр. 38 от 24.04.2020 г. Новите правила са свързани с подаването на годишните финансови отчети и годишните доклади за дейността. По-голямата част от промените са с отложено действие и ще влязат в сила от 1 януари 2022 г.

Държавна такса

Актовете по чл. 6, ал. 3 от ЗТРРЮЛНЦ, а именно годишният финансов отчет и годишният доклад за дейността на дружествата, подлежат на обявяване в Търговския регистър. Към настоящия момент Агенцията по вписванията събира държавна такса в размер на 40 лв. – за заявления, подадени на хартиен носител, и 20 лв. – за заявления, подадени по електронен път. След 1 януари 2022 г., тази финансова тежест за бизнеса ще бъде премахната и такива държавни такси няма да се дължат.

Подаване на финансовите отчети по електронен път

Друга промяна, която ще влезе в сила през 2022 г., е въвеждането на еднократно подаване на финансовите отчети по електронен път. Подаването ще се извършва до Централизирана административна информационна система (ЦАИС) – „Единна входна точка“. Тя ще бъде интегрирана със системите на Национална агенция по приходите (НАП), Национален статистически институт (НСИ) и Агенцията по вписванията.

Това е една положителна промяна, чрез която се цели да отпадне излишната административна тежест. В момента предприятията са длъжни да представят в Агенцията по вписванията част или всички справки от годишния финансов отчет, които се подават и в НСИ, и в НАП. Годишният доклад за дейността и годишният финансов отчет се придружават от голям набор от документи, които трябва да бъдат предоставени неколкократно, предвид сегашната уредба. ЦАИС ще позволи интегриране на данните от системите на институциите, въвеждане на комплексно административно обслужване и еднократно подаване на документацията.

Текущата кампания за обявяване на годишните финансови отчети за 2019 г.

Следващата промяна от голямо значение влиза в сила от деня на обнародването на промените в Държавен вестник и засяга постъпилите до момента, но необработени до 24.04.2020 г. заявления за годишни финансови отчети. Обстоятелството, че актовете по чл. 38, ал. 1 от Закона за счетоводството са приети от общото събрание на съдружниците или акционерите, или от съответния орган на предприятието, ще се удостоверява само с декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ за истинността на заявените обстоятелства и приемането на представените за обявяване актове. Това означава, че редовността за свикването и провеждането на общо събрание и решението му за приемане на годишен финансов отчет и годишен доклад за дейността ще се удостоверява единствено с декларацията, а не с всички документи, които бяха необходими до момента – протоколи, покани и доказателства за връщане на покани за свикване на общите събрания и др.

Макар и това да не освобождава предприятията от задълженията им във връзка с редовното приемане на годишните финансови отчети и доклади за дейността, промяната е противоречива. От една страна, тя ще облекчи административната тежест както за  предприятията, така и за длъжностните лица към Агенцията по вписванията. От друга страна, обаче, крие риска от заявяване на неверни обстоятелства с всички последици от това.


Lawyer

Related Articles


Безвъзмездна помощ за земеделските стопани и малки и средни предприятия, пострадали от кризата, предизвикана от COVID-19
August 14, 2020
Blog
Помощ под формата на творчески стипендии за независимите артисти
April 23, 2020
Blog

Помощ под формата на творчески стипендии за независимите артисти
Previous Article
Безвъзмездна помощ до 10 000 лева за микро и малки предприятия
Next Article

kgk_logo_dark_red
Renovating the legal service industry
Pages
  • Home
  • About us
  • Practice areas
  • Blog
  • Contacts
Traditional services
  • AML and CFT Compliance
  • Competition
  • Data Protection
  • Intellectual Property
  • Litigation & Arbitration
  • Corporate & Commercial
  • Bad Debt Collection
  • Tourism
  • Transportation
  • Real Estates
  • TMT
  • Mergers and acquisitions
  • Labor and Employment
Innovative services
  • Blockchain & Crypto
  • NFTs & Virtual Reality
  • Artificial Intelligence
  • Social Media and Marketing
  • Startup
Contact us
Facebook Linkedin Instagram
+359 2 423 2273
office@kgk.bg
We accept payments from
  • revolut
  • binance
emea-leading-firm-2023
innovation_award
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.


Terms and Conditions
Functional Винаги активен
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Управление на опциите Manage services Manage {vendor_count} vendors Прочетете повече за тези цели
View preferences
{title} {title} {title}